Jak emoce obchodu pomáhaly

a proč to přestalo fungovat.

Představte si, že jste ředitelem školky. Pravidla jasně stanovují, že rodiče si mají dítě vyzvednout do 16.00 hod. Rodiče ale často chodí pozdě. Ke konci dne je ve školce stále několik vystrašených dětí s minimálně jednou učitelkou a společně čekají na opožděné rodiče. Jak byste to řešili Vy?

Dva ekonomové, kteří se o tomto problému doslechli, navrhli řešení: Opoždění rodiče by měli zaplatit pokutu. Proč by se školka měla starat o jejich děti zadarmo?

Svůj návrh testovali na deseti pokusných školkách v Izraeli. V průběhu prvních 4 týdnů ekonomové změřili, že se za týden opozdí v průměru 8 rodičů. Pátý týden vysvětlili rodičům, že kdo se opozdí o více než o 10 min., bude muset při každém opoždění zaplatit pokutu v přepočtu 3 USD. Pokuta sa připočítala k měsíčnímu poplatku za školku v hodnotě 380 USD.

Co myslíte, co se stalo po tom, co zavedli pokuty za pozdní vyzvednutí dítěte?

Počet opoždění se ZVÝŠIL na 20 rodičů týdně!
Dopadlo to tedy úplně opačně, než očekávali. Chodit pozdě začalo 2,5 krát více rodičů.

Co nutilo před zavedením pokuty rodiče chodit načas? Byl to emoční stimul – pocit viny před učitelkou za zpoždění. Dívat se do očí člověku, který kvůli vám nasluhuje, je pro mnohé lidi nepříjemné.

Proč nefungovalo zavední pokuty? Co se stalo po jejím zrušení?

Asi jste sami přišli na to, že třídolarová pokuta byla prostě příliš nízká. Při takové pokutě mohli rodiče přijít pozdě třeba každý den a na konci měsíce by zaplatili pouze o 60 USD více, což je pouze šestina měsíčního poplatku za školku. Ve srovnání s placenou chůvou je to poměrně levná záležitost.

Co by se stalo, kdyby byla pokuta sto dolarů, a ne tři?
Opozdilci by se pravděpodobně rychle vzpamatovali, no v konečném důsledku by to mohlo vést k mnoha konfliktům, nebo ke ztrátě zákazníků. Každý stimul je ve své podstatě kompromisem. Podstatné je, aby se našla přijatelná střední cesta.

V tomto případě se vyskytl ještě další problém. Emoční stimul (pocit viny, který měli rodiče, když přišli pozdě) byl vyměněn za ekonomický stimul (pokuta tři dolary). Za pár dolarů se rodiče mohli z pocitu viny vykoupit. Nízká pokuta ale rodičům signalizovala, že jejich zpoždění nepředstavuje pro školku až tak velký problém. Když každé dítě, jehož rodič má zpoždění představuje pro školku zátěž jenom v hodnotě tří dolarů, proč by měl rodič pospíchat a rušit například zajímavé setkání s přáteli?

Když po sedmnáctém týdnu pokuty zrušili, počet opozdilců zůstal stejný. Teď mohli vyzvedávat děti pozdě bez zaplacení pokuty i bez pocitu viny.

Jak se takovým přešlapům vyhnout?

Takto to dopadne, když člověk podcení roli emocí v obchodě a spolehne se pouze na sílu peněz. Takovým přešlapům se můžeme vyhnout například otázkou: Proč těch opozdilců není mnohem více? A co se stane, když je začneme pokutovat?

Užitečná otázka je, jak z našeho problému udělat novou obchodní příležitost. Ve velkých městech dnes běžně některé školky nabízejí extra službu (výhodu – dárek, ne pokutu!) – pozdější vyzvednutí dítěte.

Chcete se dozvědět více o tom, jak mohou emoce obchodu škodit, nebo naopak pomáhat? Navštivte naše školení z cyklu Emoční inteligence pro šéfy:

I. ROZUM A INTUICE V PODNIKÁNÍ

Blbá nálada v práci? Negativní emoce mezi kolegy? Váháte jak dál a potřebujete nový impulz? Čtěte více…

Termíny konání:
Bratislava, úterý 28.2.2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2,
Praha 1, úterý 27.3.2012, Hotel Amarilis, Štěpánská 18,
Vysoké Tatry, středa 11.4.2012, Starý Smokovec 38.
Trvání: 9.00 – 16.00 hod.

Některá témata tohoto školení jsou popsána v Příručce úspěšných: JAK VYŘEŠIT KAŽDÝ PROBLÉM. Pokud ji ještě nemáte, požádejte o ní ZDARMA ZDE

II. MOTIVACE A MANIPULACE LIDÍ

Motivace je, když lidé požadovanou věc sami chtějí udělat. Manipulace je, když to lidé udělat musí. Daří se Vám Vaše lidi vždy motivovat, nebo byste někdy potřebovali nástroj na jejich donucení, či odblokování? Čtěte více…

Termíny konání:
Bratislava, středa 29.2.2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2,
Praha 1, středa 28.3.2012, Hotel Amarilis, Štěpánská 18,
Vysoké Tatry, čtvrtek 12.4.2012, Starý Smokovec 38.
Trvání: 9.00 – 16.00 hod.

III. EMOCE A DOBRÝ OBCHOD

Je pro Vás podnikání bojem kdo z koho, nebo dáváte přednost spolupráci a službě jiným? Dáváte vždy něco za něco, nebo jste schopni dávat něco jako dar? Když ze života člověka vymizí dárky, spolu s nimi se ztratí také radost. Čtěte více…

Termíny konání:
Bratislava, čtvrtek 1.3..2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2,
Praha 1, čtvrtek 29.3.2012, Hotel Amarilis, Štěpánská 18,
Vysoké Tatry, pátek 13.4.2012, Starý Smokovec 38.
Trvání: 9.00 – 16.00 hod.

Cena jednoho školení je 5.500,- Kč

při uhrazení účastnického poplatku po uzávěrce.

Zaujalo Vás některé školení? Přihlaste se hned teď a ušetříte 10%.

Přihlaste se zde: PŘIHLÁŠKA

Přednáší:

RNDr. Alexander Birčák, poradce, kouč a lektor.

Více informací o lektorovi čtěte zde…

S pozdravem

RNDr. Alexander Birčák
Jednatel společnosti a lektor

Albisa s.r.o. čtěte více…
Mob.: +421 904 864 912
www.cz.albisa.sk