Kterou rukou resite konflikty?

V naší společnosti řešíme úlohy „pravou rukou“. Se všemi výhodami i nevýhodami, které pravorukost přináší. A levorucí jsou v nevýhodě, protože jim hodně nástrojů „nepadne“ do ruky.
 
Jinak jsou na tom obourucí, takoví, kteří zvládnou úlohu pravou, i levou rukou. Většina z nás je schopna se tomu naučit. Příkladem je používání vidličky levou rukou při stolování, ikdyž obvykle všechno děláme pravou.
 
Obouruký mistr šermíř má například obrovskou výhodu při soubojích – většina soupeřů se umí krýt před útoky vedenými pravou rukou, ne však před útoky vedenými levou rukou. Takže stačí, když mistr šermíř začne souboj s kordem v pravé ruce a před rozhodujícím útokem si kord přehodí do levé ruky.
 
Podobně jako se šermem to je také s řešením konfliktů. Máme tady „pravorukou“ strategii – strategii „kdo z koho“. Při řešení konfliktů tímto způsobem jde o to, jak partnera přesvědčit o své pravdě a porazit, zničit, zdeptat jeho názor. Pak má vítěz pocit, že konflikt vyřešil, protože protivník leží poražený v prachu. Také staří Římané vyznávali tuto strategii. O porobených národech říkavali: „Nemusí nás milovat, stačí, když se nás bojí.“
 
Pokud si myslíme, že jsme takto konflikt vyřešili, je to iluze. Pokud protivník ještě dýchá, je pravděpodobné, že už spřádá plány na pomstu. Konflikt sice zmizl z vodní hladiny, ale ve skutečnosti se jenom schoval pod hladinu. A je jenom otázkou času, kdy opět vypluje nad hladinu. Jak dopadli staří Římané všichni víme – „nemilující“ podrobené národy je zvrhli a vyhnali, v horším případě pozabíjeli.
 
Kromě „pravoruké“ strategie máme také „levorukou“ strategii zvládání konfliktů. Je to strategie založená ne na soutěži, poražení partnera, ale na přátelské spolupráci.
 
„Na spolupráci?!“ řeknete si možná. „Co to je za nesmysl? Jak mám donutit toho berana, aby se mnou spolupracoval?“
 
Víte jak? – Nijak!
 
Přestaňte jej nutit, aby s Váma spolupracoval. To je typická „pravoruká“ soutěživá strategie založená na „převálcovaní“ Vašeho partnera. Pokud jste jej nezlomili do teď, šance, že jej zlomíte v dohledné době je dost malá.
 
Zkuste místo toho zjistit jeho zájmy, na kterých můžete založit dlouhodobou spolupráci. Této formě řešení konfliktů se říká mediace a vede k řešení, kterému se říká konsenzus.
 
Jak se liší konsenzus od kompromisu?

 

 
Kompromisy – to sú krysy, netopier čo v duši visí…“ Slyšeli jsme v jedné písničce. Každý z protivníků udělá ústupek a domluví se na nejméně bolestivé variantě spolupráce. Oba dva mají pocit, že něco obětovali, ztratili, jen aby vyřešili ten konflikt. Často toho partneři vůbec nejsou schopni a konflikt zůstane nevyřešený.
 
Na druhé straně konsenzus je zhoda partnerů, jak při sporu uspokojit své zájmy, aby to bylo pro obě strany výhodné. Po úspěšné mediaci obě sporné strany obvykle zjistí, že spolupráce s partnerem v sporné věci je výhodnější, než kdyby jej byli porazili.
 
Jak se liší kompromis od konsenzu si můžeme vysvětlit na dvou sestrách, které se hádají o čokoládu. Jedna říká: „To je moje čokoláda, dej mi jí.“ Druhá říká: „Ne, to je moje čokoláda, tys měla tři a já jenom dvě, takže je moje.“ Otec, který to už nemůže poslouchat k nim příjde a nastolí kompromis. Sebere jim čokoládu a rozřeže jí na dva úplně stejné kusy. Obě dcery mu vmítnou do tváře, že všechno zkazil a s pláčem odcházejí do svých pokojů.
 
Otec později zjišťuje, proč obě dcery chtěli tu čokoládu. První mu řekla, že čokoládu chtěla kvůli obrázku na ní, který jí chyběl do série obrázků z této čokolády.
 
Druhá dcera mu odpověděla, že čokoládu chtěla kvůli zvláštnímu vzorovanému staniolu, ve kterém byla čokoláda zabalená a ze kterého ve škole vyrábějí ozdoby. Tím, že otec nastolil kompromis a čokoládu rozřezal na dva kusy, zničil obrázek i staniol, o které oběma dcerám šlo.

Pokud by byly obě dcery dosáhli konsenzus, každá by získala to, o co jí šlo v první řadě.
Jedna obrázek z čokolády, druhá vzorovaný staniol. A jako bonus mohli získat každá kus čokolády.
 

 
Ne vždy je dosažení konsenzu jednoduché, někdy to vypadá, že je to dokonce nemožné. Pokud to za nemožné považujete, pak s tím konfliktem asi moc nenaděláte. Pokud Vás zajímá, co máte udělat, abyste konflikt vyřešili přátelsky – konsenzem, přihlaste se na školení ŘEŠENÍ KONFLIKTNÍCH SITUACÍ. Čtěte více…
 
Další naše školení z cyklu Praktická psychologie pro šéfy:

I. ROZUM A INTUICE V PODNIKÁNÍ

Čtěte více…

II. MOTIVACE A MANIPULACE LIDÍ

Čtěte více…

III. EMOČNÍ INTELIGENCE PRO ÚSPĚCH V OBCHODOVÁNÍ

Čtěte více…

IV. ŘEŠENÍ KONFLIKTNÍCH SITUACÍ


V. JAK TO DĚLAJÍ EFEKTIVNÍ LÍDŘI

Čtěte více…

VI. STRES MANAŽMENT

Čtěte více…
 

Zaujalo Vás některé školení? Přihlaste se hned teď a ušetříte 10%.

Přihlaste se zde: PŘIHLÁŠKA.
 
Tato školení je možné uskutečnit také pro zaměstnance ve Vaší společnosti jako uzavřené školení. Napište nám téma školení a počet zaměstnanců, které chcete proškolit a my Vám zašleme cenovou nabídku.
 

 
S pozdravem
 
RNDr. Alexander Birčák
Jednatel společnosti a lektor
Albisa s.r.o. čtěte více…
Mob.: +421 904 864 912
www.manazerskeporadenstvi.cz
 
PS: Znáte-li někoho, koho by tento článek mohl zajímat, přepošlete mu jej prosím.