Motivační knihy, kalendáře, přednášky a školení zažívají boom, téměř každý úspěšný člověk se s něčím takovým setkal. Někteří se osobnímu rozvoji věnují ze zábavy, někteří v tom vidí způsob zvyšování vlastní produktivity, nebo produktivity svých zaměstnanců.

Velké společnosti mají obvykle vyčleněný rozpočet na vzdělávání v průběhu celého roku, menší společnosti sahají po motivačních dárcích pro své lidi hlavně v čase Vánoc.
 

Zamysleli jste se, proč někdy musí šéfové motivovat své lidi?

Dnešní hektická, rychle se měnící doba, klade čím dál větší požadavky na lidi a to v nich někdy vyvolává obrovský stres.

 

Hlavní příčiny stresu v práci jsou:
 

1. Nové věci.
Změna situace na trhu, reorganizace, zavádění nových produktů a technologií vytváří na lidi tlak, aby se tomu přizpůsobili a naučili se s novinkami pracovat. Na druhé straně máme určitou lidskou setrvačnost, pohodlnost a neochotu experimentovat s novými věcmi. Proč se učit něco nového, když to staré ještě funguje?

2. Riziko selhání.
Zavádění nových věcí a postupů s sebou přináší vyšší riziko selhání. Lidé ale neradi riskují. To je často důvod, proč zaváděné změny v některých společnostech selžou a vyšumí do ztracena.

3. Málo času.
I když jsou nové věci zaváděny proto, aby se ušetřilo, aby se zvýšila produktivita práce, ze začátku si obvykle vyžádají více času a úsilí. A k tomu tady máme ještě riziko selhání.

4. Málo peněz.
Zavádění nových věcí obvykle stojí více, než jsme si na začátku mysleli. Pokud na to nemáme vytvořené rezervy, bude nás to stresovat ještě více.

5. Vztahy s lidmi.
Zavádění nových věcí se určitě nebude líbit některým lidem v týmu. Někdy dokonce tak moc, že to dojde až na hranu – „Buď já, nebo ta novinka!“ Stačí jeden odpůrce v týmu, a máme o problémy postaráno.
 

Jak pomáhají šéfové lidem překonávat hlavní příčiny stresu?

1. Nové věci.
Je třeba lidem ukázat, že příchod nových věcí do života je vlastně fajn. Že se to děje po celu existenci lidstva. My jsme přece nejpřizpůsobivější druh na zemi. Naši předkové ze subtropů se uměli přizpůsobit dokonce životu za polárním kruhem. Nějaká technologická novinka nás teď přece nemůže rozházet, my jsme potomci těch, co se přizpůsobili a přežili. Máme to v genech, jen to potřebujeme aktivovat.

2. Riziko selhání.
Je třeba lidi připravit na to, že selhání přijdou. Bylo by sice fajn, kdybychom se na kole naučili jezdit na první pokus. A někdy se najdou tací, kteří si poprvé sednou na kolo a jedou. Většina z nás ale nejdříve několikrát upadne, než se naučí jezdit bezpečně.
Od toho ale máme ochranné pomůcky, které nám pády zmírňují a chrání nás před úrazem. Takže místo odmítání jízdy na kole hledejme způsoby, jak se to bezpečně naučit co nejdříve. Nové věci jsou prostě fajn, když je umíme dělat.

3. Málo času.
Čas se nedá mít, čas na něco se dá jenom udělat. Na to, abychom změnu zvládli dobře, potřebujeme si na ní udělat dost času. A ještě nějakou rezervu navíc. Pak nebudeme pod tak velkým tlakem.

4. Málo peněz.
Bylo by fajn, kdybychom měli dost peněz na všechno, co změnu doprovází. Někdy ale není peněz dost a pak musíme improvizovat. Proto je dobré určit si priority, na co peníze potřebujeme určitě a co může ještě počkat.

5. Vztahy s jinými lidmi.
Při zavádění změny se vždy najdou lidé, kterým se to nebude líbit, kteří jí budou odmítat. Pokud zatím žádného odpůrce nevidíte, pak byste se měli na to připravit. Brzy se objeví. Všechny velké změny v dějinách lidstva měli své velké odpůrce. A ty změny se udály ne proto, že neměli odpůrce. Ale proto, že nositelé změn našli způsob, jak je realizovat i přes nesouhlas odpůrců.

Zajímavou technikou je udělat ze svých odpůrců spojence, kteří vám pomohou „vychytat“ slabiny vašeho projektu ještě dříve, než s tím předstoupíte před ostatní. Stačí lišácká otázka věčnému kverulantovi:
„Honzo, vím, že ty máš vzácnou schopnost odhalit slabiny každého projektu. Podívej se na tento projekt. Co myslíš, kde by se to mohlo zaseknout?“
Když budete mít odpovědi na jeho námitky, zvýšíte tím pravděpodobnost svého úspěchu.
 

Nejvíce stresu v práci zažívají šéfové a obchodníci. Šéfové proto, že při vedení lidí často vstupují do konfliktů. Obchodníci proto, že při prodeji často zažívají odmítnutí.

Umění motivovat lidi spočívá v tom, že pojmenujete stres, který je trápí. A pak jim ukážete, jak ten stres zpracovat a překonat jej.

Šéf je člověk, který plní úkoly rukama jiných lidí. Je fajn, když umí motivovat své lidi sám. Každý vtip se ale jednou oposlouchá, každý plakát se jednou okouká. Proto mnozí šéfové hledají inspiraci z venčí.
 

Pokud chcete udělat motivační dárek sobě, nebo svým lidem, můžete si vybrat z následujících možností:
 

1. Motivační kniha „Příručka úspěšných, aneb 7 rad na řešení každého problému.“
Stručný a srozumitelný návod, co dělat, když to přestane fungovat. Přečtete jí za 1,5 hodiny a rádi se k ní budete vracet pro inspiraci.

Některé společnosti kupují tuto knihu pro své manažery, nebo zaměstnance jako Vánoční dárek.
Stáhněte si ukázku knihy zdarma zde >>>.
Objednejte si knihu na konci stránky zde >>>
 

2. Motivační přednáška na Vámi zvolené téma.
Motivační přednášky jsou oblíbené jako součást velkých firemních schůzí, školení, nebo společenských akcí. Motivační přednáška může mít podobu souvislého projevu o délce 45 – 60 minut, nebo projev 60 – 120 minut s 15 min. přestávkou a prostorem pro otázky a odpovědi.
Přečtěte si témata motivačních přednášek na konci stránky zde >>>
 

3. Školení v „měkkých“ dovednostech (soft skills) – motivace, leadership, komunikace apod.
Pro více pracovníků si můžete objednat firemní školení u Vás ve společnosti, jednotlivci se mohou zúčastnit otevřených školení.
Prohlédněte si nabídku všech školení zde >>>
Prohlédněte si termíny otevřených školení zde >>>.

Pokud Vámi vybrané školení nemá určený termín, napište nám, o které školení máte zájem, abychom ho mohli zařadit do plánu.
 

4. Koučink – konzultace.
Na školeních a motivačních přednáškách se lidé dozvídají zajímavé informace, techniky a postupy. K tomu, aby je uměli použít v praxi, potřebují ještě konzultaci, kde se mohou zeptat na své konkrétní detaily a otázky. Oblíbeným Vánočním dárkem pro zaměstnance bývá proto motivační přednáška a následně možnost konzultace pro zájemce.
 

Uvažujete o některém z uvedených motivačních dárků a máte doplňující otázky? Zeptejte se nás emailem, nebo telefonicky.

 

Alexander Birčák

Přeji Vám úspěšný den.

RNDr. Alexander Birčák
Motivační kouč a školitel.

(Bývalý ředitel marketingu Wüstenrotu v Praze, předseda představenstva Sokolovských strojíren a také >>>.)
Mob: +421 904 864 912