a, buď proto, že si ho vůbec nedají a obcházejí problém jako horký brambor,
b, buď proto, že si předsevzetí dají, ale neudělají si plán realizace,
c, nebo se při realizaci plánu vyskytnou “nepřekonatelné” překážky.
 

Největší šanci na splnění (alespoň částečné) mají novoroční předsevzetí, kterým se říká podnikatelský (firemní) plán. Tehdy víme, kdo má co udělat a do kdy. Víme, kolik to bude stát a obvykle i předvídáme překážky, které by nám to mohli překazit.
 

Před nedávnem přišel na manažerskou konzultaci majitel obchodní sítě pan Martin. Zeptal jsem se ho, co ho teď v podnikání nejvíce zaměstnává a co by chtěl v novém roce ve firmě změnit.

 

Zamyslel se, a pak řekl, že nejvíce ho teď trápí nedokončená budova nového obchodního centra.
Začal ji stavět v roce 2009, v průběhu pár měsíců udělal hrubou stavbu, i střechu, a pak to zmrzlo. Má už i pár nabídek od podnikatelů, kteří by si tam chtěli otevřít prodejny, jemu se do toho ale nějak nechce. Čeká, dokud bude mít obsazenou většinu obchodních prostor, aby to na sebe vydělalo.

Začal jsem se ho ptát, co by bylo třeba udělat, aby obchodní centrum dokončil. Za prvé, za druhé, za třetí … Šlo to z něj velmi těžko a vždy to říkal s komentářem: “Já když si představím, že zas budu muset dělat toto, tak se mi do toho vůbec nechce …”
 

Tak mu říkám: “Poslouchej Martine, vždyť ty jsi úspěšný podnikatel. Spolu se svým společníkem jste vybudovali firmu s obratem stovek milionů korun. To jsi nemohl udělat s takovým přístupem, že se ti nechce dělat toto, nebo tamto. Vždyť tyto věci si dělal už nejméně tisíckrát a tenkrát si je dělal levou zadní. ”

Na to mi Martin řekl, že v roce 2010 ho přestalo bavit podnikání. Dokonce nabídl svému společníkovi, že mu odprodá svůj podíl ve firmě. Jeho společník se zamyslel a pak mu řekl, že ne. Ale pokud chce, tak on mu odprodá svůj podíl.

Martin se pak přestal věnovat firmě a začal se věnovat investičním diamantům. Chodil sice stále do své firmy do práce, ale myšlenkami byl někde jinde. Pak ho před dvěma lety přestaly bavit i diamanty.

A jak tak pořád chodil do své firmy do práce, tak jako kdyby nechtěně se do ní vrátil i svými myšlenkami. Začal vyřizovat velké zakázky a na konci roku s údivem zjistil, že sice jim ve firmě nestoupl obrat, ale zisk se zdvojnásobil.

Starosti mu dělá i jeho nástupce ve firmě. Vůbec nesplňuje jeho představy na úspěšného šéfa, chová se spíše jako referent – když mu zadá úkol, tak ho splní. Nikdy ale nepřijde se svým návrhem.

Martin, i jeho společník se chystají za 10 let do důchodu a otázku nástupnictví ve firmě vůbec nemají vyřešenou. Současný nástupce se neosvědčil a Martinovi se to nějak nechce řešit. Čeká, že jim možná přijde do cesty někdo hotový.
 

Na závěr jsem shrnul, co mi na tom setkání řekl:

1. “Martine, tvůj největší problém v podnikání je to, že si v roce 2010 podnikatelsky vyhořel. Zhasl hlavní motor na tvé raketě a ty se teď pohybuješ jenom ze setrvačnosti a s pomocí přídavných motorů. ”
Dále jsem mu řekl, že vyhoření je jako chřipka – můžeš ji vyléčit, nebo přechodit. On své vyhoření nevyléčil, ale přechodil. Hlavní motor jeho rakety pořád netáhne. To je hlavní důvod, proč se mu nechce pouštět se do nových projektů.

Toto je první věc, kterou by měl ve svém podnikání změnit: překonat své podnikatelské vyhoření a nastartovat hlavní motor rakety. A pokud chce, já mu s tím umím pomoci.

I když může jít i jinou cestou. Najmout si člověka, který má hlavní motor puštěný naplno.
 

2. Nevyřešené následnictví ve firmě. Jejich firma byla tak úspěšná díky tomu, že se on se svým společníkem vhodně doplňují. Martin byl iniciátorem, motorem nových projektů, jeho společník byl nadaný realizátor Martinových nápadů.

Šance, že bez úsilí najdou hotového nástupce do vedení firmy je nižší, než výhra v loterii. Dobrý nový nástupce by musel mít v sobě dobré vlastnosti obou zakladatelů. A je dost možné, že i kdyby takového potkali, tak ho nepoznají, protože každý z nich má jen polovinu zázračného proutku jejich podnikání.

Následnictví vyžaduje plánování, jako jakákoli jiná věc. Je třeba definovat, co od svého nástupce očekávají. Pak určit priority mezi svými požadavky a kritéria, podle kterých zjistí, jestli ty vlastnosti nástupce má. A jako u každého projektu, je třeba si udělat plán, jak budou při tom postupovat. S tím jim také umím pomoci.
 

3. Dokončení obchodního centra. Pokud budou čekat, dokud budou mít obsazenou většinu obchodních prostor, tak se možná nikdy nedočkají. Oni teď nemají zájemce, protože žádné nehledají, protože prostory nejsou dokončeny. A prostory nejsou dokončeny, protože nevědí, jak je budou chtít mít provozovatelé zařízené. Je to začarovaný kruh, který se ale dá rozseknout. Jen si potřebují udělat dobrou podnikatelskou analýzu, realistický plán, vytipovat pravděpodobné překážky a mít pro ně náhradní řešení. A také s tím mu umím pomoci.
 

Martin odcházel z konzultace se skvělou náladou. Tmavý mrak, který nad ním visel sice nezmizel, ale vynořily se z něho srozumitelné a jasně pojmenované překážky. Většinu z nich si umí vyřešit sám, nebo ví, kdo mu s tím může pomoci.
 

 
Hodně šéfů se někdy dostane do situace, kdy pracovně, nebo i v osobním životě uvíznou na jednom místě. Zkoušejí obvyklé metody, jak se z toho dostat a stále nic. Taková situace je velmi frustrující a může vést i k tomu, že to vzdají a chodí do práce jenom ze setrvačnosti.

Šéfové s velkým egem, kteří si zakládají na tom, že všechno umí nejlépe jsou nejvíce ohroženi syndromem vyhoření. Problém není v tom, že by jejich situace neměla řešení. Problém je v tom, že oni si nedají pomoci od lidí, kteří se specializují na řešení takových problémů.

Šikovní šéfové k tomu přistupují pragmaticky – hledají nejefektivnější řešení své úlohy (problému). Stejně, jak si sami neplombujú zuby, i na neobvyklé manažerské výzvy si najdou odborníka, který je dostane z “bodu A” do “bodu B” rychleji a efektivněji, než by to udělali oni sami. Úspěch šéfa totiž nezávisí na tom, že si umí udělat všechno sám, ale že dokáže zajistit vyřešení úlohy pomocí jiných lidí.
 

A co Vy, jaké máte zkušenosti s nechutí v podnikání – při vedení firmy? Napište mi o nich prosím do diskuse pod článkem.
 

Možná i vy teď přešlapuje ve svém podnikání, nebo manažerské funkci, na jednom místě. Chcete-li věci rozpohybovat, pak je pro vás určena tato nabídka >>>.
 

 

Alexander BirčákPřeji Vám úspěšný den!

RNDr. Alexander Birčák
Doktor motivace, který omáhá šéfům motivovat lidi.

(Bývalý ředitel marketingu Wüstenrotu v Praze, předseda představenstva Sokolovských strojíren a >>>.)

Albisa s.r.o.

Mob.: +421 904 864 912
 

PS: Více o tom, jak si najít odborníka na řešení neobvyklých výzev (problémů) píšu ve své knize Příručka úspěšných >>>.